Blog Archives

Mag ik zelf een leverancier aanspreken als ik zie dat er iets kapot is?

Posted on by Philippe Oorts

Neen, dit mag niet. Het best kan u dat meedelen via email samen met een korte beschrijving van het defect en de juiste ligging ervan. Uw syndicus zal dan het nodige doen om de leverancier te contacteren en zo spoedig mogelijk het defect te verhelpen. UITZONDERING: lift! Vermits elke lift een onderhoudscontract heeft kan u […]

Wanneer wordt de beerput geledigd?

Posted on by Philippe Oorts

Deze wordt geledigd afhankelijk van de noodwendigheid en/of volgens het onderhoudscontract dat mogelijks van toepassing is.

Wat met de vervanging van de lampen?

Posted on by Philippe Oorts

Dit dient beslist te worden op de AV. Hiervoor zijn diverse mogelijkheden: 1. Een eigenaar in het gebouw staat hiervoor in en wordt vergoed voor de aangekochte lampen . 2. De mede-eigenaars wensen dat een professionele elektricien de lampen komt vervangen.

Hoeveel prijsoffertes vraagt de syndicus aan?

Posted on by Philippe Oorts

Bij hoogdringende werken wordt de opdracht gegeven aan een leverancier waarvan de syndicus weet dat het goed uitgevoerd zal worden. Voor werken die dienen beslist te worden op een AV zal een offerte aangevraagd worden voor kleine werken en meerdere offertes ( 2 ) voor het bedrag overeengekomen op de AV (bedrag van mededinging).

Wat is een verdeelsleutel?

Posted on by Philippe Oorts

In een gebouw worden de kosten verdeeld volgens verdeelsleutels die bepaald worden in de basisakte. Soms wordt de verdeling van bepaalde kosten niet omschreven in de basisakte dan wordt er verdeeld via de algehele onverdeeldheid ( zie 1.000sten)

Wat is de afrekening?

Posted on by Philippe Oorts

Een afrekening is de som van alle kosten in het voorbije boekjaar, herleidt volgens de verdeelsleutel of de aandelen van het betrokken pand waarbij de maandelijkse provisies (zie vorige) worden afgetrokken.

Wat is een (maandelijkse) provisie/voorschot?

Posted on by Philippe Oorts

Op een AV stelt WSB SYNDICUS een budget op voor het komende boekjaar, in functie van de kosten van het vorige boekjaar . Op basis hiervan wordt het budget herleidt naar een maandbedrag. Iedere maand zal de eigenaar hetzelfde bedrag moeten betalen

Wat is het boekjaar?

Posted on by Philippe Oorts

Dit is de periode van 12 maanden, waarvan een jaarafrekening wordt opgemaakt, maar deze hoeft niet per sé samen te lopen met een kalenderjaar .

Wat is het reservekapitaal?

Posted on by Philippe Oorts

Het spreekt voor zich dat er in elk gebouw onvoorziene grote werken kunnen voordoen, waarbij een “reservepotje” ( zie spaarrekening in de privésfeer ) steeds welkom is. Voorbeelden: defecte motor van een garagepoort, gesprongen toe – of afvoerleiding, barsten of scheuren ingevolge een verzakking, … . Het reservekapitaal kan enkel worden aangewend mits de goedkeuring […]

Wat is het basis werkingskapitaal?

Posted on by Philippe Oorts

Dit is een inleg van elke mede-eigenaar om pieken in de facturatie op te vangen. Dit bedrag wordt gestort bij intrede van de mede-eigendom en teruggestort bij uittrede na vereffening van de schulden. Voorbeeld: De syndicus ontvangt een totale maandelijkse provisie van € 100. In de 1ste maand ontvangt de syndicus de factuur voor de […]